Mercedes A-klass! Baby-Benz! | |
![]() |
Kapsejsar lilla Mercedesen A-klassen i kurvorna? Rädd för att välta ? I så fall är det den Svenske biltestaren Robert Collin's från tidningen "Teknikens Värld" fel, när han gjorde en så? kallad undanmanöver för undvika att krocka med Älgen (("Älg-Testet")) |
Testet simulerar en inte så ovanlig händelse.
En en Älg eller en människa kommer plötsligt upp på vägen, föraren måste undvika krocken genom att snabbt byta körfält ifrån höger till vänster,
och sedan tillbaka till höger körbana efter att ha kört runt hindret.
"Närapå alla bilar" sa Collin
"passerar denna test utan problem".
Men inte A-klassen. Med en hastighet av 60 Km/h river främre hjulkant i asfalten efterföljt av höger bakhjulskant och slutligen kapsejsar bilen. |
![]() |
![]() |
Passagerarna, Collin och fyra kollegor, fick hjärnskakning och skador kombinerat med nack- och rygg-ont. Testet rapporterades och Collin`s hårda omdöme att "introduktionen av A-klassen borde stoppas" - slog mot Daimler-Benz gruppen mest känsliga plats: Säkerheten är ett av deras viktigaste försäljnings argument. Händelsen bringade Mercedes till vanheder - och skrapade på profilen av en biltillverkare som Mercedes. |
Med A-klassen ville man demonstrera att en kompakt-bil kan vara lika säker som medel-stora bilar på marknaden. Detta verkade bevisat: Vid en inhemsk kollisionstest visade A-klassen ha en makalös säkerhet för bilar i sin klass. Konstruktionen gör detta möjligt. Bilen är relativt kort och hög. Motor och växellåda är lokaliserade fram i en vinklad ställning böjd nedåt. Vid en kollision trycks de nedåt och kan inte tränga in i kupén och orsaka skador. |
![]() |
![]() |
Men denna konstruktion har sin nackdel. Med en hektisk vridning på ratten - vid en sväng - kan en kort och hög bil komma i svajning tidigare. "A-klassen lutar mycket i kurvorna" kritiserde testare från ((Tyska biltidningen)) "Auto Motor und Sport", " men rädslan för kapsejsing är grundlös". |
Före försäljnings starten körde Daimler's egna testförare fem miljoner kilometer med A-klassen och avslutade med en så kallad undanmanöver-test men kunde inte notera några problem. Fabriksförare, säger utvecklingschefen Helmut Petri, gjorde biltesten med en taklast på 100 kilo också, för att bedömma stabilteten.
Förutom biltestaren Collin så påpekade Svenskan Marianne Sterner också sina tvivel om säkerheten av A-klassen. I tidningen "Vi Bilägare" , skrev hon: "Stjärnan välter ...nästan". |
![]() |
![]() |
Marianne Sterner är medlem i juryn av Europeiska tidningars titel för "Årets bil".
Skandinaviska journalister körde Mercedes A-klass på Danska Jylland före valet. I en panikmanöver där bilen skulle ta skarpa kurvor körde bilen på två hjul och var nära på att välta runt". |
Testförare från Daimler-Benz anlände omedelbart och demonstrerade svängarna ett par gånger för domarna.
De professionella fabriksförarna, säger Mercedes talesman Wolfgang Inhester, gör i regel disciplinen vid mycket högre farter.
Bilen påvisade inte några tvivelaktiga reaktioner.
Problemet med dessa tester vore, säger Inhester, att de väljer bort missvisande resultat orsakade av förarens misstag.
Men för biltillverkare är det närapå omöjligt för dom att bevisa om biltestarnas sätt att köra skulle ha varit orsaken till att bilen välte.
Orsaken kunde även ha varit ett tekniskt fel:
Faktumet att fälgen vidrörde asfalten kort före olyckan var möjligtvis på grund av för lågt ringtryck.
Vid tester av professionella testjournalister händer det ibland oönskat att bilar någon gång välter.
En förare från "Auto Motor und Sport" välte med en Opel Astra i en slalom test.
Exakta orsaken kvarstår outredd. Troligtvis orsakad av för våldsamt körsätt.
Chefseditor Bernd Ostmann: "Den som vill kan få vilken bil som helst till att välta runt på taket".
Det är ingen tröst för Mercedes. Kritiken från Sverige skrapade på det redan skamfilade ryktet av Stuttgarters, åtminstone lika mycket som problemen med motorutvecklingen vilken skapade upphetsning senast.
Daimler styrelsen stoppade utvecklingen av en ny fyrcylindrig motor vilken skulle ha varit i C-klassen.
Vid proven förbrukade den för mycket bensin.
Mercedes koncentrerar sig nu - som alla konkurenterna - helt på konstruktionen av en motor med direkttändning vilken, hursomhelst, inte kommer på marknaden före året 2001.
Det stod klart för disponenten Hubbert att med Daimler's ökade tillväxt något kunde misslyckas. Så många projekt som idag har aldrig förr varit pågående. Daimler-Benz bygger två nya modeller, A-klass och M-klass, och tillverkar utomlands i Alabama en Mercedes för den första gången och även sätter upp en bilfabrik i Brasilien. I framtiden vill Swabs även tävla med Rolls-Royce med en lyxbil som de presenterade vid Tokyo Motor Show. Men Mercedes blir nu kritiserade för endast tänkbara säkerhetsproblem. Hubbert säger: "Att tro att vi skulle erbjuda en osäker bil till våra kunder - det är tokigt". Slut på artiklen - översatt ab Baby-Benz webbmaster. |
Uppdaterad:
© Copyright:
Sven Molin.